روشهای آموزش بهتر

برای کسانی که علاقمند به توسعه روشهای آموزشی جدید هستند

روشهای آموزش بهتر

برای کسانی که علاقمند به توسعه روشهای آموزشی جدید هستند

ایجاد یک screen saver ساده با Vb6

آموزش Vb دستورات جالب

تهیه و تنظیم:  حسین امیروداعی

www.AmirVedaei.blogsky.com

یکی از دستورات جالب در vb   دستور pset می باشد با استفاده از این دستور میتوان یک نقطه در محل دلخواه  قرار داد. در این مقاله سعی شده طرز استفاده از این دستور اموزش داده شود و با یک مثال اینکار را انجام داده ایم .

قرار دادن مختصات در مقابل pset باعث می شود در ان محل یک نقطه نشان داده شود و اگر برنامه را طوری طراحی کنیم که این نقاط در کنار هم ظاهر شوند یک شکل هندسی ظاهرمی شود.

مثلا این برنامه یک خط  ایجاد  می کند و کافی است آن را درون یک command button  بنویسیم .

Private Sub Command1_Click()

For i = 100 To 500

PSet (i, i)

Next i

End Sub

ویا  برنامه  زیر با قرار دادن نقطه ها در کنارهم یک دایره ایجاد می کند . و کافی است آن را درون یک command button  بنویسیم .

Private Sub Command1_Click()

For i = 100 To 500

x = 1000 + 500 * Sin(i)

y = 1000 + 500 * Cos(i)

PSet (x, y)

Next i

End Sub

در این برنامه  x وy   مختصات دایره و 1000و1000 مرکز دایره و 500 شعاع دایره است که با قرار دادن آنها درون حلقه For و تکرار نقاط دایره پدید می آید.

حال شما باتوجه به ذوق وسلیقه خودتان و با استفاده از سایر امکانات ویژوال بیسیک می توانید برنامه های جالبی ایجاد کنید . من در زیر سعی کرده ام جالبترین برنامه ای را که میتوانم با استفاده از این دستورات ایجاد کنم برای شما شرح دهم .

برنامه Screen Saver : این برنامه یک روش سریع و آسان برای افراد مبتدی مثل من است که برای اولین بار میخواهند Screen Saver بنویسند .  جالب آن است که این برنامه شکل های  هندسی پیچیده و زیبا را بااستفاده  از pset ایجاد میکند و هیچکدام از اشکال تکراری نیستند .

مرحله اول :  در Vb6 ابتدا دو عدد Timer را از جعبه ابزار روی فرم قرار می دهیم در اولی مقدار خاصیت  Interval را برابر 100   و در دومی برابر 1000 قرار می دهیم .سپس فرم را انتخاب کرده خاصیت Border Style  آن را روی حالت 0-None   تنظیم می کنیم .

مرحله دوم : روی فرم دوبار کلیک می کنیم تا پنجره کد نویسی باز شود و  رویداد load   را از منوی کرکره ای سمت راست انتخاب کرده مابین private sub و  end sub دستورات زیر را تایپ میکنیم .

Call Randomize

Form1.WindowState = 2

Form1.BackColor = 0

Scale (-3, 3)-(3, -3)

اولین دستور حالت تصادفی را فعال می کند .دستور دوم پنجره را به حالت Maximize تبدیل می کند دستور سوم رنگ زمینه را سیاه کرده و دستور آخر ابعاد صفحه را روی اندازه 3*3 برده و مختصات  (0,0) را روی مرکز مانیتور تنظیم می کند .

حال از قسمت رویداد ها رویداد Mouse down را انتخاب کرده مابین private sub و  end sub دستور end   را تایپ میکنیم . این کار باعث خواهد شد با کلیک روی صفحه هنگام اجرا برنامه خاتمه یابد .

مرحله سوم : از روی فرم روی Timer1 دوبار کلیک می کنیم  تا پنجره کد نویسی باز شود و کد های زیر را مابین private sub و  end sub   می نویسیم  .

Form1.ForeColor = RGB(255 * Rnd, 255 * Rnd, 255 * Rnd)

For i = 0 To 200 Step 0.01

r = p * Sin(p * i)

X = r * Cos(i)

Y = r * Sin(i)

PSet (X, Y)

Next i

در اینجا نیز دستور اول رنگ نقطه ها رابه صورت تصادفی  تعیین می کند . دستور دوم  یک حلقه است که به تعداد زیاد تکرار میشود و درون این حلقه r  شعاع دایره و   xو y   هم مختصات محل قرار گیری هر یک از نقاط هستند که هر بار تولید شده و تکرار می شوند .

حال روی Timer2  دوبار کلیک می کنیم  تا پنجره کد نویسی باز شود و کد های زیر را مابین private sub و  end sub  می نویسیم  .

p = Rnd * 8 + 1

Cls

دستور اول مقدار متغیر p  را بصورت تصادفی تغییر می دهد و این باعث می شود که اشکال ایجاد شده هر بار شکل جدیدی داشته باشند و تکراری نباشند و cls  نیز باعث می شود صفحه در هر بار اجرای این timer    پاک شود .

در پایان چون متغیر p  در دو زیر برنامه Timer1 و Timer2  استفاده شده پس باید برای حفظ مقادیر درون آن در اولین خط از برنامه یعنی در  General  معرفی شود پس در بالاترین خط از برنامه می نویسیم Dim   p    و برنامه را با زدن کلید F5  اجرا می کنیم . یادتان باشد برای خروج کافی است کلیک کنید .

( با عوض کردن عدد 8 و 1  در فرمول متغیر  p  شکلهای جالبی میتوانید بدست آورید)

مرحله چهارم : پس از save کردن این برنامه در Vb حال می خواهیم از آن به عنوان Screen Saver استفاده کنیم برای این کار کافی است از منوی File  گزینه Make progect.exe. . .  را انتخاب کنیم و در پنجره باز شده ابتدا پوشه ویندوز را به عنوان محل ذخیره در نظر بگیریم و سپس نام myss.scr را برای نام فایل تایپ کرده و ok  را بزنیم . حالا می توانیم   یک سری به Screen Saver  ویندوز بزنیم و در لیست آن Myss را انتخاب کنیم . موفق باشید . زمستان 86.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد